Odpovedáme na Vaše otázky z oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP).
Otázky do poradne BOZPO môžete zasielať na: dopyt@boz.sk
OTÁZKA: Aké sú legislatívne požiadavky ohľadom posúdenia zdravotnej spôsobilosti v súvislosti s aktualizačnou odbornou prípravou?
Odpoveď:
Fyzická osoba je povinná podrobiť sa lekárskej preventívnej prehliadke vo vzťahu k práci (v zmysle § 16 ods. 6 zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP), ktorej výsledkom je posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu na vykonávanie tejto činnosti ak je držiteľom preukazu, osvedčenia alebo dokladu v lehote 5 rokov odo dňa:
-
- Vydania preukazu, osvedčenia alebo dokladu,
- vykonania predchádzajúcej lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci.
Zdravotná spôsobilosť na prácu sa posudzuje na základe výsledku preventívnej lekárskej prehliadky vo vzťahu k práci (v zmysle § 16 ods. 2 písm. c) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP). Preukazuje sa lekárskym posudkom, ktorý nesmie byť starší ako 6 mesiacov.
Za lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci za účelom naplnenia požiadavky stanovenej v § 16 ods. 4 a 6 zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP sa považuje aj lekárska prehliadka vykonávaná podľa osobitného predpisu, ak sa na obsluhu určeného pracovného prostriedku podľa § 16 ods. 1 vyžaduje vodičské oprávnenie.
Fyzická osoba, ktorá má preukaz, osvedčenie alebo doklad podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP, je povinná do piatich rokov odo dňa vydania preukazu, osvedčenia alebo dokladu podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP absolvovať aktualizačnú odbornú prípravu u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie. Ďalšiu aktualizačnú odbornú prípravu je fyzická osoba, ktorá má preukaz, osvedčenie alebo doklad podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP, povinná absolvovať do piatich rokov odo dňa ukončenia predchádzajúcej aktualizačnej odbornej prípravy. Osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie uvedie v preukaze, osvedčení alebo doklade podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP dátum ukončenia aktualizačnej odbornej prípravy.
Na základe vyššie uvedeného, osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie nesmie uviesť v preukaze dátum ukončenia aktualizačnej odbornej prípravy bez predloženého dokladu o absolvovaní preventívnej lekárskej prehliadky vo vzťahu k práci.
OTÁZKA: Kto môže zamestnávateľovi uložiť pokutu za nedodržiavanie povinností v oblasti bezpečnosti práce?
Odpoveď: Inšpektoráty práce sú orgány štátnej správy, ktoré zabezpečujú vykonávanie inšpekcie práce u zamestnávateľov a fyzických osôb, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi. Majú krajskú pôsobnosť v rozsahu úloh ustanovených v § 7 zákona č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
Inšpektoráty práce zabezpečujú vykonávanie inšpekcie práce v rozsahu ustanovenom v § 2 ods. 1 vyššie uvedeného zákona. Najmä dozerajú , či požiadavkám ochrany práce zodpovedajú:
- výber, umiestnenie, usporiadanie, používanie, udržiavanie a kontrola pracoviska, pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, ochranných prostriedkov, chemických faktorov, fyzikálnych faktorov, biologických faktorov, faktorov ovplyvňujúcich psychickú pracovnú záťaž a sociálnych opatrení
- pracovné postupy, pracovný čas, organizácia ochrany práce a systém jej riadenia.
Inšpektoráty práce sú oprávnené uložiť zamestnávateľovi pokutu za porušenie povinností pre nich vyplývajúcich zo zákona 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (§ 6) a to napríklad za neposkytnutie potrebných účinných osobných ochranných pracovných prostriedkov alebo ich neudržiavanie vo funkčnom stave, upravujúce oblasť BOZP, za nezabezpečenie ochranného zariadenia alebo bezpečnostného zariadenia na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci alebo nezabezpečenie fungovania tohto ochranného zariadenia alebo bezpečnostného zariadenia a to až do sumy 100 000 eur.
OTÁZKA: Ako má zamestnávateľ postupovať, keď zamestnanec príde do práce pod vplyvom alkoholu?
Odpoveď: V zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je zamestnávateľ povinný vykonávať kontrolnú činnosť ku ktorej patrí aj kontrola, či zamestnanec nie je v pracovnom čase pod vplyvom alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok.
Zamestnávateľ môže zisťovať požitie alkoholických látok u svojich zamestnancov dychovou skúškou detekčnými trubičkami alebo iným nekalibrovaným zariadením, ktorých výsledok je orientačný a nezabezpečuje správnosť a presnosť výsledku. Presný výsledok zabezpečí dychová skúška určeným a povinne kalibrovaným meradlom – detektorom alkoholu. Pravidelná kalibrácia prístroja zabezpečuje, že alkohol tester vykazuje správne a preukázateľné výsledky. Neoddeliteľnou súčasťou detektora alkoholu je certifikát o overení tohto zariadenia.
Kontrola na alkohol je zdokumentovaná v zázname o vykonaní dychovej skúšky.
Záznam musí obsahovať:
- základné údaje o zamestnávateľovi,
- typ a číslo alkohol testeru, ktorý bol použitý,
- dátum poslednej kalibrácie detektora alkoholu,
- dátum, čas a miesto vykonania skúšky,
- meno zamestnanca, ktorý sa podrobil kontrole na alkohol,
- meno bezpečnostného technika/zamestnanca, ktorý vykonával skúšku,
- meno svedka, ktorý bol prítomný pri skúške (vedúci zamestnanec kontrolovaného zamestnanca),
- názov subjektu a výsledok skúšky,
- podpis všetkých zúčastnených osôb (kontrolovaný, bezpečnostný technik, svedok).
Ďalší spôsob vyšetrenia na zistenie alkoholu je formou lekárskeho odberu a následným laboratórnym vyšetrenímkrvi alebo iného biologického materiálu alebo posúdením odborného lekára, ktorý podľa medicínskych klinických príznakov určí stupeň opitosti. Uvedené lekárske vyšetrenie sa vykonáva v zdravotníckom zariadení. Náklady na lekárske vyšetrenie uhradí ten, kto o takéto vyšetrenie požiadal a to vo výške určenej zákonom, pričom v prípade pozitívneho výsledku lekárskeho vyšetrenia je vyšetrovaná osoba povinná uhradiť tomu, kto o vyšetrenie požiadal, skutočne vynaložené náklady spojené s takýmto vyšetrením.
V zmysle zákona o BOZP č. 124/2006 Z. z. (§12 ods. 1) je zamestnanec povinný podrobiť sa vyšetreniu, ktoré vykonáva zamestnávateľ alebo príslušný orgán štátnej správy, aby zistil, či je zamestnanec pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok.
Zamestnanec, u ktorého bol zistený pozitívny výsledok na požitie alkoholu, je ohlásený jeho priamemu nadriadenému, ktorý zabezpečí aby daný zamestnanec bezodkladne prerušil výkon práce a pracovných činností a opustil pracovisko. Okamžité ukončenie pracovnej zmeny je zdokumentované v samostatnom zázname.
Bez ohľadu na pozitívne množstvo zisteného alkoholu alebo omamných látok a psychotropných látok u zamestnanca, jedná sa o porušenie pracovnej disciplíny v súlade so zákonom.
OTÁZKA: Aké sú nevyhnutné kroky pre zamestnávateľa v prípade závažného pracovného úrazu?
Odpoveď: Rozdelenie úrazov:
- Evidované pracovné úrazy, ktorých pracovná neschopnosť zamestnanca netrvala viac ako 3 kalendárne dni.
- Závažný pracovný úraz s ťažkou ujmou na zdraví.
- Závažný pracovný úraz s následkom smrti.
- Ostatné registrované pracovné úrazy, t. j. pracovné úrazy, ktorými bola spôsobená práceneschopnosť zamestnanca viac ako 3 kalendárne dni bez smrteľných úrazov a úrazov s ťažkou ujmou na zdraví.
- Iný úraz, t. j. akýkoľvek úraz, ktorý nie je pracovným úrazom, ale ktorý utrpel zamestnanec na pracovisku alebo v priestoroch zamestnávateľa, ale pri činnosti, ktorá nesúvisí s plnením jeho pracovných úloh, ani sa nestal v priamej súvislosti s plnením pracovných úloh, alebo ktorý utrpela na pracovisku alebo v priestoroch zamestnávateľa akákoľvek fyzická osoba, iná ako zamestnanec.
Povinnosti zamestnávateľa pri vzniku pracovného úrazu / závažného pracovného úrazu
- o prijatí oznámenia bezodkladne oznámiť vznik závažného pracovného úrazu príslušnému inšpektorátu práce,
- vykonaťpotrebné opatrenia, aby nedošlo k ďalšiemu ohrozeniu života a zdravia,
- zachovať stav pracoviska do príchodu príslušných vyšetrujúcich orgánov, okrem vykonania nevyhnutných opatrení na ochranu života a zdravia alebo na zabránenie veľkej hospodárskej škody (je povinný vyhotoviť dokumentáciu o stave pracoviska potrebnú na vyšetrenie príčin vzniku takej udalosti),
- zistiť príčinu a všetky okolnosti vzniku pracovného úrazu a iného úrazu,
- pri závažnom pracovnom úraze s následkom smrti alebo s ťažkou ujmou na zdraví prizvať k zisťovaniu príčin aj autorizovaného bezpečnostného technika,
- spísať záznam o registrovanom pracovnom úraze najneskôr do štyroch dnípo oznámení vzniku registrovaného pracovného úrazu,
- zaslať príslušnému inšpektorátu prácezáznam o registrovanom pracovnom úraze do ôsmich dní odo dňa, keď sa o tomto pracovnom úraze dozvedel,
- prijaťa vykonať potrebné opatrenia, aby sa zabránilo opakovaniu podobného pracovného úrazu,
- zaslaťpríslušnému inšpektorátu práce správu o vyšetrení príčin a okolností vzniku závažného pracovného úrazu a o prijatých a vykonaných opatreniach na zabránenie opakovaniu podobného pracovného úrazu do 30 dní odo dňa, keď sa o jeho vzniku dozvedel.
Čo robiť v prípade pracovného úrazu ktorý sa stane na pracovisku iného zamestnávateľa ?
Ak zamestnanec utrpel pracovný úraz na pracovisku iného zamestnávateľa, je tento zamestnávateľ povinný bezodkladne oznámiť vznik pracovného úrazu zamestnávateľovi poškodeného zamestnanca. Ak zamestnanec utrpel registrovaný pracovný úraz na pracovisku iného zamestnávateľa:
- tento zamestnávateľ je povinný
- splniť oznamovaciu povinnosť podľa § 17 ods. 5 písm. a) zákona o BOZP,
- zistiť príčinu vzniku registrovaného pracovného úrazu podľa § 17 ods. 4 písm. a) zákona o BOZP,
- po spísaní podkladu pre záznam o registrovanom pracovnom úraze podľa § 17 ods. 4 písm. b) zaslať tento podklad zamestnávateľovi zamestnanca,
- prijať a vykonať opatrenia podľa § 17 ods. 4 písm. c) zákona o BOZP
- zamestnávateľ zamestnanca je povinný splniť povinnosti podľa § 17 ods. 4 písm. b) a c), ods. 5 písm. a) a ods. 7, 8 a 12 zákona o BOZP.
Ako objektívne zistiť príčinu vzniku úrazu?
Zisťovanie príčin vzniku pracovného úrazu
Dôsledné, riadne a zodpovedné vyšetrenie príčin a všetkých okolností vzniku závažného pracovného úrazu u zamestnávateľa vytvára predpoklad na prijatie účinných a účelných opatrení a činností.
Za účelom riadneho a zodpovedného vyšetrenia príčin vzniku závažného pracovného úrazu, zamestnávateľ zabezpečí a vykoná:
- riadnu ohliadku miesta závažného pracovného úrazu s vyhotovením fotodokumentácie, videozáznamu o stave pracoviska potrebnú na vyšetrenie príčin vzniku danej udalosti,
- zohľadní prípadne zábery z inštalovanej priemyselnej kamery,
- zistí, resp. zaistí svedkov závažného pracovného úrazu, a následne vykoná ich riadne a preukázateľné vypočutie, vrátane postihnutého (ak je možné),
- posúdi všetky relevantné písomné a iné doklady o bezpečných pracovných postupoch, pracovných a technologických postupoch, o charaktere pracoviska, o stave bezpečnostných a ochranných zariadení a o ďalších opatreniach (napr. správy o vykonaní odbornej prehliadky a odbornej skúšky),
- zohľadní doklady o kvalifikácii, zdravotnej spôsobilosti, odbornej spôsobilosti, oboznamovaní, inštruktážach, skúškach, pracovnoprávnom vzťahu, pracovnej náplni, resp. opis činností, ktoré postihnutý mal vykonávať, o preskúšaní a pod. postihnutého zamestnanca i ostatných zamestnancov, ktorí sa zúčastnili na prácach súvisiacich so závažným pracovným úrazom alebo tieto práce riadili,
- zohľadní vlastné povinnosti a postupy určené vo vnútorných predpisoch, ako písomný dokument o posúdení rizík, povinnosti z návodov na obsluhu a sprievodnej technickej dokumentácie (poskytnutie OOPP, ochranných zariadení a opatrení a ich funkčnosť a účelnosť),
- zohľadní výsledky vyšetrovania iných orgánov (PZ SR).
Právny rámec
- Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o BOZP).
- Vyhláška č. 500/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor záznamu o registrovanom pracovnom úraze.
- Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
OTÁZKA: Aké sú legislatívne požiadavky ohľadom posúdenia zdravotnej spôsobilosti v súvislosti s aktualizačnou odbornou prípravou?
Odpoveď:
Fyzická osoba je povinná podrobiť sa lekárskej preventívnej prehliadke vo vzťahu k práci (v zmysle § 16 ods. 6 zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP), ktorej výsledkom je posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu na vykonávanie tejto činnosti ak je držiteľom preukazu, osvedčenia alebo dokladu v lehote 5 rokov odo dňa:
-
- Vydania preukazu, osvedčenia alebo dokladu,
- vykonania predchádzajúcej lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci.
Zdravotná spôsobilosť na prácu sa posudzuje na základe výsledku preventívnej lekárskej prehliadky vo vzťahu k práci (v zmysle § 16 ods. 2 písm. c) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP). Preukazuje sa lekárskym posudkom, ktorý nesmie byť starší ako 6 mesiacov.
Za lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci za účelom naplnenia požiadavky stanovenej v § 16 ods. 4 a 6 zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP sa považuje aj lekárska prehliadka vykonávaná podľa osobitného predpisu, ak sa na obsluhu určeného pracovného prostriedku podľa § 16 ods. 1 vyžaduje vodičské oprávnenie.
Fyzická osoba, ktorá má preukaz, osvedčenie alebo doklad podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP, je povinná do piatich rokov odo dňa vydania preukazu, osvedčenia alebo dokladu podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP absolvovať aktualizačnú odbornú prípravu u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie. Ďalšiu aktualizačnú odbornú prípravu je fyzická osoba, ktorá má preukaz, osvedčenie alebo doklad podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP, povinná absolvovať do piatich rokov odo dňa ukončenia predchádzajúcej aktualizačnej odbornej prípravy. Osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie uvedie v preukaze, osvedčení alebo doklade podľa odseku 1 písm. b) zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP dátum ukončenia aktualizačnej odbornej prípravy.
Na základe vyššie uvedeného, osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie nesmie uviesť v preukaze dátum ukončenia aktualizačnej odbornej prípravy bez predloženého dokladu o absolvovaní preventívnej lekárskej prehliadky vo vzťahu k práci.
OTÁZKA: Aká je povolená maximálna rýchlosť vetra pri práci na vežových žeriavoch?
Odpoveď: Maximálna prípustná rýchlosť vetra pri používaní zdvíhacieho zariadenia sa určuje podľa Návodu na obsluhu daného resp. inštalovaného typu a druhu zdvíhacieho zariadenia (od výrobcu). Daná rýchlosť sa líši podľa toho, o aký typ a druh ide. Napr. Nové zdvíhacie zariadenia sú vybavené automatickým snímačom merania rýchlosti vetra. Je potrebné si pozrieť Návod na obsluhu daného zdvíhacieho zariadenia v časti: „Všeobecné informácie – prípustná rýchlosť vetra v m/s.
OTÁZKA: Čo musí obsahovať vyhlásenie o zhode?
Odpoveď: Vyhlásenie o zhode v zmysle SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2006/42/ES o strojových zariadeniach musí obsahovať tieto podrobné údaje:
- obchodné meno a úplnú adresu výrobcu alebo podľa potreby aj jeho splnomocnenca
(Obchodné meno a úplná adresa výrobcu musia byť rovnaké ako na označení strojového zariadenia. Ak sa výrobca rozhodol poveriť svojho splnomocnenca v EÚ vykonaním svojich povinností, v ES vyhlásení o zhode sa musia uviesť aj informácie o tomto splnomocnencovi.);
- meno a adresu osoby oprávnenej na zostavenie súboru technickej dokumentácie, ktorá musí byť usadená v spoločenstve
(Osoba oprávnená na zostavenie technickej dokumentácie je fyzická alebo právnická osoba usadená v EÚ, ktorú výrobca poveril úlohou zhromaždiť a sprístupniť príslušné prvky technickej dokumentácie na základe náležite zdôvodnenej žiadosti orgánov vykonávajúcich trhový dohľad. Samotná osoba oprávnená na zostavenie súboru technickej dokumentácie nie je zodpovedná za návrh, konštrukciu alebo posúdenie zhody strojového zariadenia, za vypracovanie dokumentov začlenených do technickej dokumentácie, za pripojenie označenia CE, ani za vyhotovenie a podpísanie ES vyhlásenia o zhode. Všetci výrobcovia musia uviesť meno a adresu osoby oprávnenej na zostavenie technickej dokumentácie. V prípade výrobcov usadených v EÚ môže byť osobou oprávnenou na zostavenie technickej dokumentácie sám výrobca, jeho splnomocnenec, kontaktná osoba patriaca k personálu výrobcu (ktorá môže byť signatárom ES vyhlásenia o zhode) alebo iná fyzická či právnická osoba usadená v EÚ, ktorú výrobca poverí touto úlohou. V prípade výrobcov usadených mimo EÚ môže byť osobou oprávnenou na zostavenie technickej dokumentácie ktorákoľvek fyzická alebo právnická osoba usadená v EÚ, ktorá je poverená úlohou zostaviť a sprístupniť technickú dokumentáciu na základe náležite zdôvodnenej žiadosti. Ak sa výrobca usadený mimo EÚ rozhodol poveriť splnomocnenca v EÚ vykonaním týchto povinností, splnomocnenec v EÚ môže byť aj osobou oprávnenou na zostavenie technickej dokumentácie.);
- opis a označenie strojového zariadenia vrátane generického určenia, funkcie, modelu, typu, výrobného čísla a obchodného mena
(Údaje požadované pre opis a označenie strojového zariadenia sú v podstate rovnaké ako údaje označené na strojovom zariadení. Údaje o strojovom zariadení sa však v ES vyhlásení o zhode musia uviesť kompletne. Účelom týchto informácií je poskytnúť používateľom aj orgánom vykonávajúcim trhový dohľad možnosť jednoznačne identifikovať strojové zariadenie, na ktoré sa vyhlásenie vzťahuje. Platí všeobecné pravidlo, že sa uvádza výrobné číslo strojového zariadenia, na ktoré sa ES vyhlásenie o zhode vzťahuje. V prípade strojových zariadení vyrábaných vo veľkých sériách je možné vyhotoviť jedno ES vyhlásenie o zhode vzťahujúce sa na určitý interval výrobných čísel alebo skupinu výrobných čísiel, pričom v takom prípade sa interval, na ktorý sa vzťahuje vyhlásenie, musí špecifikovať a pre každý nový interval alebo skupinu výrobných čísiel sa musí vydať nové ES vyhlásenie o zhode. V každom prípade sa musí poskytnúť potrebné označenie na účely zabezpečenia prepojenia medzi jednotlivými položkami strojových zariadení a ES vyhlásením o zhode, ktoré sa na tieto vzťahuje.);
- vetu s výslovným vyhlásením, že strojové zariadenie spĺňa všetky príslušné ustanovenia tejto smernice, a podľa vhodnosti aj podobnú vetu s vyhlásením o zhode s inými smernicami a/alebo príslušnými ustanoveniami, ktorým strojové zariadenie vyhovuje. Musí ísť o odkazy na texty uverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie
(Veta s vyhlásením, že strojové zariadenie spĺňa všetky príslušné ustanovenia smernice o strojových zariadeniach, je kľúčovým prvkom ES vyhlásenia o zhode. V tejto vete výrobca alebo jeho splnomocnenec osvedčuje, že uvedené strojové zariadenie vyhovuje všetkým uplatniteľným Základným požiadavkám na bezpečnosť a ochranu zdravia a že sa zrealizoval primeraný postup posúdenia zhody. Ak sa na uvedené strojové zariadenie vzťahujú okrem smernice o strojových zariadeniach aj iné právne predpisy EÚ, musí sa uviesť vyhlásenie o zhode s inými príslušnými smernicami alebo nariadeniami. Výrobca môže vyhotoviť jedno ES vyhlásenie o zhode pre tieto iné smernice alebo nariadenia za podmienky, že vyhlásenie obsahuje všetky informácie požadované jednotlivými smernicami. Nemusí to byť možné vo všetkých prípadoch, keďže určité smernice špecifikujú konkrétny formát pre vyhlásenie o zhode.);
- v prípade potreby meno, adresu a identifikačný kód notifikovanej osoby, ktorá vykonala ES skúšku typu uvedenú v prílohe IX smernice, a číslo certifikátu o ES skúške typu
(Pre strojové zariadenia zaradené do jednej z kategórií uvedených v prílohe IV smernice, kde sa výrobca rozhodol pre uskutočnenie postupu ES skúšky typu, sa majú uviesť údaje o notifikovanej osobe, ktorá uskutočnila ES skúšku typu a číslo certifikátu o ES skúške typu. Meno, adresa a štvorciferný identifikačný kód notifikovanej osoby, ktoré sa majú uviesť, sa môžu skontrolovať v tzv. databáze NANDO, t.j. Novým prístupom notifikované a poverené organizácie.);
- v prípade potreby meno, adresu a identifikačný kód notifikovanej osoby, ktorá schválila komplexný postup zabezpečenia kvality uvedený v prílohe X
(Pre strojové zariadenia zaradené do jednej z kategórií uvedených v prílohe IV smernice, kde sa výrobca rozhodol pre uskutočnenie postupu komplexného zabezpečovania kvality, sa majú uviesť údaje o notifikovanej osobe, ktorá schválila výrobcov systém komplexného zabezpečovania kvality. Meno, adresa a štvorciferný identifikačný kód notifikovanej osoby, ktoré sa majú uviesť, sa môžu skontrolovať v databáze NANDO.);
- v prípade potreby odkazy na použité harmonizované normy, ako je uvedené v článku 7 ods. 2 (Aby sa dal využiť predpoklad zhody zabezpečený uplatnením harmonizovaných noriem, výrobcovia musia uviesť odkazy na harmonizované normy uplatnené v ES vyhlásení o zhode. Treba však pripomenúť, že uplatňovanie harmonizovaných noriem je dobrovoľné. V prípade strojového zariadenia zaradeného do jednej z kategórií uvedených v prílohe IV, kde výrobca zrealizoval postup posúdenia zhody na základe vnútornej kontroly výroby strojového zariadenia podľa prílohy VIII, musí výrobca uviesť odkazy na harmonizované normy uplatnené v ES vyhlásení o zhode, keďže uplatňovanie harmonizovaných noriem, ktoré sa vzťahujú na všetky základné požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia uplatniteľné na strojové zariadenia, sú podmienkou pre použitie tohto postupu posúdenia zhody. Ak sa v ES vyhlásení o zhode uvedie odkaz na harmonizovanú normu, orgány vykonávajúce trhový dohľad sú oprávnené predpokladať, že výrobca uplatnil špecifikácie normy v plnej miere. Ak výrobca neuplatnil všetky špecifikácie harmonizovanej normy, ešte stále môže uviesť odkaz na normu v ES vyhlásení o zhode, ale v takom prípade musí označiť, ktoré špecifikácie normy uplatnil a ktoré neuplatnil.);
- v prípade potreby odkazy na použité iné technické normy a predpisy
(Ak sa harmonizované normy nepoužili, výrobca môže uviesť odkazy na iné technické dokumenty použité vo fáze návrhu a konštrukcie strojového zariadenia. Treba však pamätať na to, že uplatňovanie takýchto dokumentov nezabezpečuje predpoklad zhody);
- miesto a dátum vyhlásenia
(Uvedenie miesta a dátumu vyhlásenia sú bežnými požiadavkami pre podpísané právne dokumenty. Miestom, ktoré sa má uviesť, je väčšinou mesto, kde sa nachádzajú budovy výrobcu alebo jeho splnomocnenca. Keďže sa ES vyhlásenie o zhode musí vyhotoviť pred uvedením strojového zariadenia na trh alebo do prevádzky, dátumom uvedeným v ES vyhlásení o zhode musí byť najneskôr dátum uvedenia strojového zariadenia na trh alebo v prípade strojového zariadenia určeného na vlastné použitie výrobcom najneskôr dátum uvedenia strojového zariadenia do prevádzky);
- totožnosť a podpis osoby oprávnenej vyhotoviť vyhlásenie v mene výrobcu alebo jeho splnomocnenca
(Totožnosť osoby oprávnenej výrobcom alebo jeho splnomocnencom vyhotoviť ES vyhlásenie o zhode sa musí uviesť vedľa jej podpisu. Pod totožnosťou osoby sa rozumie jej meno a pracovná funkcia. Vyhlásenie o zhode môže podpísať generálny riaditeľ príslušnej spoločnosti alebo iný zástupca spoločnosti, ktorý bol poverený touto povinnosťou. Výrobca alebo jeho splnomocnenec podpíše a uchováva ES vyhlásenie o zhode. Podpis sa môže reprodukovať na kópiách vyhlásenia o zhode, ktoré sprevádzajú strojové zariadenia.).
OTÁZKA: Čo je obsahom dokumentácie strojového zariadenia?
Odpoveď: Súbor technickej dokumentácie sa musí týkať návrhu, výroby a prevádzky strojového zariadenia. Súbor technickej dokumentácie v zmysle požiadaviek SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2006/42/ES o strojových zariadeniach, pozostáva zo súboru konštrukčnej dokumentácie a v prípade sériovej výroby z vnútorných opatrení, ktoré budú realizované s cieľom zabezpečiť, aby si strojové zariadenia udržali zhodu s ustanoveniami smernice o strojových zariadeniach.
Súbor konštrukčnej dokumentácie, obsahuje:
- všeobecný opis strojového zariadenia,
- celkový výkres strojového zariadenia a výkresy ovládacích obvodov, ako aj príslušné opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie prevádzky strojového zariadenia,
- kompletné podrobné výkresy doplnené rôznymi záznamami o výpočtoch, o výsledkoch skúšok, certifikáty atď. potrebné na účely overenia zhody strojového zariadenia so základnými požiadavkami na bezpečnosť a ochranu zdravia,
- dokumentáciu o posúdení rizík preukazujúcu uplatnený postup vrátane:
- zoznamu základných požiadaviek na bezpečnosť a ochranu zdravia, ktoré platia pre strojové zariadenie;
- opisu zavedených ochranných opatrení na vylúčenie označených typov nebezpečenstva alebo na zmenšenie rizík a podľa potreby aj označenie zvyškových rizík súvisiacich so strojovým zariadením,
- normy a iné použité technické špecifikácie uvádzajúce základné požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia, ktorých sa tieto normy týkajú,
- všetky technické správy, kde sa uvádzajú výsledky skúšok vykonaných výrobcom alebo subjektom zvoleným výrobcom alebo jeho splnomocnencom,
- kópiu návodu na použitie strojového zariadenia,
- tam, kde je to vhodné, vyhlásenia o začlenení pre začleňované čiastočne skompletizované strojové zariadenia a príslušný návod na montáž takýchto strojových zariadení,
- tam, kde je to vhodné, kópie ES vyhlásení o zhode pre strojové zariadenie alebo iné výrobky začleňované do tohto strojového zariadenia,
- kópiu ES vyhlásenia o zhode.
Dôležité je uviesť, že návod na použitie musí byť vypracovaný v úradnom jazyku. Obsah návodu na použitie sa musí týkať nielen zamýšľaného použitia strojového zariadenia, ale musí brať do úvahy aj jeho rozumne predpokladané nesprávne použitie.
V prípade strojového zariadenia, ktoré je určené pre nekvalifikovanú obsluhu, musí štylizácia a usporiadanie návodu na použitie brať do úvahy úroveň všeobecného vzdelania a pozornosti, ktorú možno od takejto obsluhy odôvodnene očakávať.
OTÁZKA: Aká je minimálna šírka manipulačnej uličky pre vysokozdvižný motorový vozík?
ODPOVEĎ: Minimálna šírka manipulačnej uličky (Ast) sa vypočíta pomocou bezpečnostnej vzdialenosti (a), rozmerov najväčšej palety (b12, l6) a parametrov motorového vozíka (Wa, x, b13), ktoré je možné získať z návodu na obsluhu konkrétneho typu VZV. Pri výpočte je potrebné tiež zohľadniť orientáciu palety (priečne/pozdĺžne uloženie) a bod otáčania motorového vozíka.
OTÁZKA: Aká je minimálna tolerancia pre uloženie nákladu v regálovej bunke?
ODPOVEĎ: Náklad vrátane paliet uložených v regáloch sa nesmie dotýkať seba navzájom ani regálovej konštrukcie. Minimálna tolerancia pre uloženie nákladu v regálovej bunke je závislá od výšky uloženia nákladu (H) a možnosti kontroly pri manipulácii t.j. zväčšujúcou sa vzdialenosťou medzi stanovišťom obsluhy a miestom uloženia nákladu sa znižuje viditeľnosť.
OTÁZKA: Aké sú povinnosti výrobcu pred uvedením zariadenia strojového zariadenia do prevádzky?
ODPOVEĎ: Pred uvedením strojových zariadení na trh a/alebo do prevádzky musí výrobca alebo jeho splnomocnenec v zmysle SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2006/42/ES o strojových zariadeniach:
- zabezpečiť, že tieto strojové zariadenia spĺňajú príslušné základné požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia uvedené v prílohe 1 tejto smernice;
- zabezpečiť, aby bola k dispozícii technická dokumentácia
- zabezpečiť najmä potrebné informácie, ako napríklad návody;
- vykonať príslušné postupy posudzovania zhody;
- vyhotoviť ES vyhlásenie o zhode a zabezpečiť, aby bolo priložené k strojovému zariadeniu;
- umiestniť označenie CE.
Pred uvedením čiastočne skompletizovaného strojového zariadenia na trh, výrobca alebo jeho splnomocnenec zabezpečí dokončenie postupu posudzovania zhody. Na účely postupov posudzovania zhody musí mať výrobca alebo jeho splnomocnenec prostriedky potrebné na to, aby strojové zariadenie spĺňalo základné požiadavky týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia stanovené v prílohe 1 smernice, alebo má mať k takýmto prostriedkom prístup.
Ak zariadenie podlieha viacerým smerniciam, výroba alebo jeho splnomocnenec vydá len jedno vyhlásenie o zhode so zmienkami na všetky relevantné smernice.
OTÁZKA: Aké sú legislatívne požiadavky na pracovisko s ohľadom na zdravé a bezpečné vybavenie kancelárskych priestorov?
ODPOVEĎ: Požiadavky na pracovisko (vrátane kancelárií) sú uvedené v Nariadení vlády SR č. 391/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na pracovisko (ďalej NV č. 391/2006 Z. z.). Požiadavky na podlahovú plochu, svetlú výšku pracovísk, na ktorých sa vykonáva dlhodobá práca, požiadavky na veľkosť vzdušného priestoru sú uvedené v prílohe č. 1 tohto nariadenia vlády.
22Z prílohy č. 1 NV č. 391/2006 Z. z. vyberáme nasledovné požiadavky:
- Pracovné miestnosti musia mať dostatočnú podlahovú plochu, výšku a voľný priestor, aby sa zamestnancom umožnilo vykonávať prácu bez ohrozenia ich bezpečnosti, zdravia alebo pracovnej pohody (bod 15.1);
- Pre jedného zamestnanca má byť na pracovisku voľná podlahová plocha najmenej 2 m2okrem zariadení a spojovacej cesty. Šírka voľnej plochy na pohyb nemá byť v žiadnom mieste zúžená na menej ako 1 meter (bod č. 15.2.1.);
- Svetlá výška pracovísk, na ktorých sa vykonáva dlhodobá práca, má byť pri ploche
- do 50 m2 najmenej 2,6 m,
- 51 až 100 m2 najmenej 2,7 m,
- 101 až 2 000 m2 najmenej 3,0 m,
- viac ako 2 000 m2 najmenej 3,25 m (bod 15.2.2.).
OTÁZKA: Aké sú povinnosti výrobcu pred uvedením zariadenia strojového zariadenia do prevádzky?
ODPOVEĎ: Pred uvedením strojových zariadení na trh a/alebo do prevádzky musí výrobca alebo jeho splnomocnenec v zmysle SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2006/42/ES o strojových zariadeniach:
- zabezpečiť, že tieto strojové zariadenia spĺňajú príslušné základné požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia uvedené v prílohe 1 tejto smernice;
- zabezpečiť, aby bola k dispozícii technická dokumentácia
- zabezpečiť najmä potrebné informácie, ako napríklad návody;
- vykonať príslušné postupy posudzovania zhody;
- vyhotoviť ES vyhlásenie o zhode a zabezpečiť, aby bolo priložené k strojovému zariadeniu;
- umiestniť označenie CE.
Pred uvedením čiastočne skompletizovaného strojového zariadenia na trh, výrobca alebo jeho splnomocnenec zabezpečí dokončenie postupu posudzovania zhody. Na účely postupov posudzovania zhody musí mať výrobca alebo jeho splnomocnenec prostriedky potrebné na to, aby strojové zariadenie spĺňalo základné požiadavky týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia stanovené v prílohe 1 smernice, alebo má mať k takýmto prostriedkom prístup.
Ak zariadenie podlieha viacerým smerniciam, výroba alebo jeho splnomocnenec vydá len jedno vyhlásenie o zhode so zmienkami na všetky relevantné smernice.
OTÁZKA: Čo je obsahom dokumentácie strojového zariadenia?
ODPOVEĎ: Súbor technickej dokumentácie sa musí týkať návrhu, výroby a prevádzky strojového zariadenia. Súbor technickej dokumentácie v zmysle požiadaviek SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2006/42/ES o strojových zariadeniach, pozostáva zo súboru konštrukčnej dokumentácie a v prípade sériovej výroby z vnútorných opatrení, ktoré budú realizované s cieľom zabezpečiť, aby si strojové zariadenia udržali zhodu s ustanoveniami smernice o strojových zariadeniach.
Súbor konštrukčnej dokumentácie, obsahuje:
- všeobecný opis strojového zariadenia,
- celkový výkres strojového zariadenia a výkresy ovládacích obvodov, ako aj príslušné opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie prevádzky strojového zariadenia,
- kompletné podrobné výkresy doplnené rôznymi záznamami o výpočtoch, o výsledkoch skúšok, certifikáty atď. potrebné na účely overenia zhody strojového zariadenia so základnými požiadavkami na bezpečnosť a ochranu zdravia,
- dokumentáciu o posúdení rizík preukazujúcu uplatnený postup vrátane:
- zoznamu základných požiadaviek na bezpečnosť a ochranu zdravia, ktoré platia pre strojové zariadenie;
- opisu zavedených ochranných opatrení na vylúčenie označených typov nebezpečenstva alebo na zmenšenie rizík a podľa potreby aj označenie zvyškových rizík súvisiacich so strojovým zariadením,
- normy a iné použité technické špecifikácie uvádzajúce základné požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia, ktorých sa tieto normy týkajú,
- všetky technické správy, kde sa uvádzajú výsledky skúšok vykonaných výrobcom alebo subjektom zvoleným výrobcom alebo jeho splnomocnencom,
- kópiu návodu na použitie strojového zariadenia,
- tam, kde je to vhodné, vyhlásenia o začlenení pre začleňované čiastočne skompletizované strojové zariadenia a príslušný návod na montáž takýchto strojových zariadení,
- tam, kde je to vhodné, kópie ES vyhlásení o zhode pre strojové zariadenie alebo iné výrobky začleňované do tohto strojového zariadenia,
- kópiu ES vyhlásenia o zhode.
Dôležité je uviesť, že návod na použitie musí byť vypracovaný v úradnom jazyku. Obsah návodu na použitie sa musí týkať nielen zamýšľaného použitia strojového zariadenia, ale musí brať do úvahy aj jeho rozumne predpokladané nesprávne použitie.
V prípade strojového zariadenia, ktoré je určené pre nekvalifikovanú obsluhu, musí štylizácia a usporiadanie návodu na použitie brať do úvahy úroveň všeobecného vzdelania a pozornosti, ktorú možno od takejto obsluhy odôvodnene očakávať.
OTÁZKA: Mám preukaz na obsluhu vysokozdvižných motorových vozíkov. Viete mi povedať ako často musím chodiť na školenie, aby mi neprepadol.
Odpoveď : V zmysle Zákona č. 124/2006 Z.z. §16 je fyzická osoba, ktorá má preukaz, povinná do piatich rokov odo dňa vydania preukazu (uvedený na prednej strane preukazu), absolvovať aktualizačnú odbornú prípravu u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie. Ďalšiu aktualizačnú odbornú prípravu, je potrebné absolvovať do piatich rokov odo dňa ukončenia predchádzajúcej aktualizačnej odbornej prípravy (uvedené na zadnej strane preukazu, potvrdzuje osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie). Taktiež ste povinný podrobiť sa lekárskej preventívnej prehliadke vo vzťahu k práci do piatich rokov odo dňa vydania preukazu, alebo vykonania predchádzajúcej lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci.
V prípade že neabsolvujete aktualizačnú odbornú prípravu, alebo neabsolvujete lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci, v predpísaných lehotách, preukaz stráca platnosť.
V zmysle zákona 124/2006 Z.z. § 7 je povinnosťou zamestnávateľa zabezpečiť opakované oboznamovanie, ktoré musí byť prispôsobené charakteru práce vykonávanej zamestnancom, jeho pracovisku a iným okolnostiam, ktoré sa týkajú výkonu práce, najmä pracovným prostriedkom, pracovným postupom, novým alebo zmeneným nebezpečenstvám a ohrozeniam. Zamestnávateľ je povinný upraviť vnútorným predpisom spôsob oboznamovania a pravidelnosť opakovaného oboznamovania tak, aby sa vykonávalo najmenej raz za dva roky.
Opakované oboznamovanie nemá vplyv na platnosť preukazu.
OTÁZKA: Aké sú zákonné požiadavky na obsah dokumentácie BOZP?
ODPOVEĎ: Problematika je upravená najmä predpismi v platnom znení: Zákonom č. 124/2006 Z. z (zákon o BOZP) a jednotlivými NV o minimálnych požiadavkách na zaistenie BOZP pre danú oblasť.
Typy a obsahová náplň zákonnej dokumentácie vyplývajú z povinností zamestnávateľa uvedených v § 6, 7, 8 a 9 zákona o BOZP. Typy jednotlivých vnútorných predpisov zamestnávateľa teda závisia najmä od charakteru pracovnej činnosti vykonávanej u zamestnávateľa, pričom obsahová náplň má byť v súlade s požiadavkou § 7 zákona o BOZP. V jednotlivých nariadeniach vlády sú následne v určitých prípadoch jasne zadané požiadavky na obsahovú náplň daného vnútorného predpisu (napr. Prevádzkový poriadok na prácu s chemickými faktormi a pod.).
OTÁZKA: Je služobná cesta rátaná ako pracovný čas zamestnanca v prípade pracovného úrazu?
ODPOVEĎ: Problematika je upravená najmä predpismi v platnom znení: Zákonom č. 311/2001 Z. z. (Zákonník práce), zákonom č. 124/2006 Z. z (zákon o BOZP) a zákonom č. 283/2002 Z. z. (zákon o cestovných náhradách).
Predpokladáme, že pod pojmom služobná cesta ste mali na mysli pracovnú cestu. Podľa zákona o cestovných náhradách pracovná cesta je čas od nástupu zamestnanca na cestu na výkon práce do iného miesta, ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste do skončenia tejto cesty. Podľa Zákonníka práce, plnenie pracovných úloh je výkon pracovných povinností vyplývajúcich z pracovnoprávneho vzťahu, iná činnosť vykonávaná na príkaz zamestnávateľa a činnosť, ktorá je predmetom pracovnej cesty. Teda ak zamestnanec na pracovnej ceste vykonáva činnosti, ktoré sú jej predmetom a pri nich vznikne úraz zamestnanca, jedná sa o pracovný úraz. Každý prípad je potrebné posudzovať samostatne, najmä s ohľadom na povahu určených podmienok pracovnej cesty zamestnávateľom.
OTÁZKA: Školenia v oblasti BOZP vykonávané vlastnými zamestnancami (čo je nutné zabezpečiť aby napr. vedúci zamestnanci mohli vykonávať školenia v určitom rozsahu – a v akom rozsahu) ?
ODPOVEĎ: Problematika upravená najmä predpismi v platnom znení: Zákonom č. 124/2006 Z. z. (zákon o BOZP), NV SR upravujúce oboznamovanie a informovanie v určitých oblastiach (pracovné prostriedky, faktory práce).
Zamestnávateľ oboznamuje zamestnancov osobne alebo prostredníctvom vlastných zamestnancov, alebo fyzickej osoby, alebo právnickej osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce – osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie s platným oprávnením. Obsah a spôsob oboznámenia a pravidelnosť opakovaného oboznámenia musia byť prispôsobené charakteru práce vykonávanej zamestnancom, jeho pracovisku a iným okolnostiam, ktoré sa týkajú výkonu práce, najmä pracovným prostriedkom, pracovným postupom, novým alebo zmeneným nebezpečenstvám a ohrozeniam. Zamestnávateľ je povinný upraviť vnútorným predpisom spôsob oboznamovania, vymedziť požiadavky na odbornú spôsobilosť vlastných zamestnancov na oboznamovanie podľa § 7 zákona o BOZP a pravidelnosť opakovaného oboznamovania tak, aby sa vykonávalo najmenej raz za dva roky, ak právne predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci neustanovujú kratší čas.
OTÁZKA: Aké sú požiadavky kladené na dokumentáciu strojových zariadení (obsahová stránka technickej dokumentácie) ?
ODPOVEĎ: Problematika upravená najmä predpismi v platnom znení: Zákonom č. 124/2006 Z. z (zákon o BOZP), NV SR č. 392/2006 Z. z a vyhl. č. 508/2009 Z. z.
Požiadavky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane požiadaviek na zaistenie bezpečnosti vyhradených technických zariadení určuje technická dokumentácia, ktorou je konštrukčná technická dokumentácia alebo projektová technická dokumentácia („konštrukčná dokumentácia“) potrebná pre výrobu, montáž, rekonštrukciu a sprievodná technická dokumentácia potrebná na používanie (jej súčasťou sú informácie o bezpečnom umiestnení, inštalácii, používaní, kontrole, údržbe a oprave). Obsah sprievodnej technickej dokumentácie vyhradeného technického zariadenia je uvedený v prílohe č. 3 vyhl. č. 508/2009 Z. z.
OTÁZKA: Aké sú termíny na šetrenie a spísanie záznamu o úraze? Do koľkých dní je potrebné odosielať tlačivá na IP a Sociálnu poisťovňu?
ODPOVEĎ: V súlade s ustanoveniami § 17 zákona č. 124/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov je povinnosťou zamestnávateľa evidovať každý pracovný úraz a iný úraz, u pracovných úrazov s PN viac ako 3 dni sa vykoná registrácia do 4 dní od nahlásenia úrazu vrátanie spísania záznamu o registrovanom pracovnom úraze a následne sa zasiela do 8 dní od hlásenia úrazu predmetný záznam na príslušný Inšpektorát práce a sociálnu poisťovňu. V súlade s ustanoveniami zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, zamestnávateľ je povinný tiež do 3 dní od hlásenia pracovného úrazu zaslať na príslušnú pobočku sociálnej poisťovne aj oznámenie o poistnej udalosti.
OTÁZKA: Kto má vykonávať vstupné školenia BOZP pre brigádnikov?
ODPOVEĎ: V zmysle ustanovení Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný i pre zamestnancov vykonávajúcich činnosť resp. prácu na základe dohôd zabezpečiť v súlade so zákonom č. 124/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov tzv. vstupné školenie BOZP pre brigádnikov (oboznamovanie a informovanie pred zaradením vńa výkon prác a činností). Takéto školenie vykonáva zamestnávateľ buď vlastnými zamestnancami (BT, ABT, vedúci zamestnanec a pod.) určenými vo vnútornom predpise zamestnávateľa, resp. zabezpečí výkon školenia osobou (fyzickou alebo právnickou), ktorá má oprávnenie na výchovu a vzdelávanie sk. 1.1.